söndag 22 maj 2011

Hurra för demokratin!!

Idag är det val här i Spanien. Ja, inte riksdagsval men lokal- och regionalval.

Så imorse bar det iväg till röstlokalen som i vårt fall var i polishuset.

Det är ganska högtidligt att gå och rösta tycker jag! Mycket folk ute som är på väg till och från röstlokalen. Med rätt att rösta på vem de vill. Jag sa det till min sambo när vi var på väg, fy sjutton vad lyckliga vi kan vara som lever i ett demokratiskt land! Det är det inte alla som gör...


På väg in i valkolaken!

Men jag måste samtidigt säga att det vore bra om det blev lite högre moral bland politikerna här i landet. Korruptionen flödar och där spelar det ingen roll vilken partifärg de har. De är lika goda kålsupare i alla läger. Så kan vi inte ha det! Skärpning!!

Som ni kanske har läst pågår stora manifestationer i många spanska städer. Det enda som förvånar mig med det är att de inte har gjort det för längesedan. 20% arbetslöshet!!! Depressing!

Låt oss hoppas att det vänder snart så att folk får arbete!!

Efter söndagslunch med svärmor, åkte grabbarna på bio och såg "Los piratas del Caribe". Jag gick också på bio. Kristin och jag såg "Agua para elefantes" (Water for elephants). Den gillade vi. En trevlig film med lite annorlunda historia.

För övrigt är jag glad att Mallorca (fotbollslaget) inte åkte ur ligan. Det hängde på håret. Visserligen är jag "culé" = Barclonaentusiast, men det är ju helt klart att det är kul att Mallorca spelar i högsta divisionen.

Nu börjar det bli dags att leta fram bikinin tror jag. Det var 30 grader varmt idag!

Ha en härlig vecka!!!

1 kommentar:

  1. Visst är det väldigt speciellt att gå och rösta - att "utöva sina medborgerliga rättigheter".
    Jag kan inte förstå att det finns så många soffliggare men - som du säger - det finns så mycket skit i politiken så många tycker att det inte är lönt! Man har tappat tilltron till politikerna - vilket man för övrigt också har till det svenska kungahuset numera...

    SvaraRadera