torsdag 5 maj 2011

Sjukförsäkring - statlig eller privat?

Man kan säga ett par bra saker om den statliga sjukförsäkringen här i Spanien:

1) Det är helt gratis att gå till läkaren. Man betalar ingen avgift alls. (Själv tycker jag i och för sig att de gott kunde ta några euro per läkarbesök eftersom det skulle göra att en del tänkte två gånger innan de gick till doktorn. Här i Spanien går folk till doktorn för en vanlig förkylning.  De pengarna som de skulle få in om de tog ut en avgift kunde de använda till att ge skolböcker till barnen. De är nämligen INTE gratis utan tvärtom ganska dyra och familjerna måste betala 100% av kostnaden för böcker och skolmaterial. När jag gick i skolan i Sverige fick vi ALLT. Böcker, pennor, kritor, suddgummin, skrivböcker etc etc. Ja det där var en liten socialpolitisk utläggning :-)

2) Medicin på recept som skrivits ut av läkare inom den allmänna sjukförsäkringen säljs till mycket reducerat pris.

Alltså: läkarbesök gratis, medicin billig. MEN det är mycket annat som fungerar urdåligt.

En arbetskamrat till mig har jätteont i armen. I slutet på april sa en läkare att hon bör röntgas. Hon fick tid för röntgen i september!!! Visserligen 2011 men ändå!!

Ett cytologprov tar upp till tre månader att få svar på (om de inte kommer bort på vägen till labbet).
Med privat sjukförsäkring går det på 10 dagar att få svar på ett sådant prov.

Det är sådana saker som gör att vi väljer att ha kvar vår privatförsäkring. Vi använder den nästan aldrig (peppar peppar) men vi vågar helt enkelt inte göra oss av med den....

Jag inser nu när jag skriver detta att jag har väldigt dålig koll på hur sjukvården fungerar i Sverige i dagens läge när det gäller kostnader och väntetider.
Tar tacksamt emot en liten uppdatering!!

Imorgon är det fredag och på söndag kommer min brorsa!!

1 kommentar:

  1. Sjukvården är subventionerad på så sätt att när man nått en viss nivå är det gratis den 12-månaders perioden ut.
    Medicinen fungerar på samma sätt. Kruxet är bara att nivån höjs hela tiden...
    Skyddsnätet blir allt grovmaskigare och den dag är säkerligen inte långt borta, då vi också måste ha en försäkring för att få sjukvård.

    Väntetiden är lång men vi har något som kallas "vårdgaranti" och om jag har fattat det rätt, betyder det att du kan välja ett annat sjukhus i en annan kommun om det är för lång väntetid på ditt eget.

    Vi samlar också all expertis på ETT sjukhus så att sjuka människor ska tvingas resa för att bli opererade för just sin åkomma.

    Härav förstår du att det inte är guld och gröna skogar här heller längre - inte ens i skolans värld! :)

    SvaraRadera