torsdag 28 oktober 2010

Ett nobelt Nobelbeslut

Idag blir det lite politik i bloggen. Som ni märker kan den här bloggen handla om vad som helst!

Först måste jag bara berätta lite kuriosa. I början av 90-talet jobbade jag på UD i Stockholm. Bara några dörrar från mitt lilla kontor satt Michael Sohlman. Han var statssekreterare. Det var inte jag :-) Han verkade vara en sympatisk person. En sån där som hälsar på en i korridoren fast man inte är minister eller departementsråd. Sånt uppskattar man!

Denne Michael Sohlman blev sedan VD för Nobelstiftelsen.

Igår kunde man läsa i pressen att SDs partiledare inte blir bjuden på Nobelfesten. Michael Sohlman sa:

"Vi är en privat stiftelse och bestämmer själva vilka vi vill ska få komma på festen".

Yes! Helt rätt tycker jag! Skönt med folk som agerar! Jag kan förstå de som tycker att SD vinner sympatier när de blir särbehandlade men jag tycker inte att deras närvaro vid Nobelfesten vore förenligt med Nobels tankar kring sitt pris.

Jag kan bara gratulera Nobelstiftelsen till deras beslut! Bra jobbat Mischa!

Häromdagen läste jag något som ger mig rysningar och som kan passa bra in i det här inlägget:

"För att ondska skall blomstra, är allt som behövs att goda människor inget gör".

Så sant! Det borde man tänka på ofta!


Se hela bilden



Det ligger så mycket i det. Det  borde man tänka på oft

 Alfred Nobel


1 kommentar:

  1. Fran Kristin:

    Som du vet sa är jag inte sa välinformerad om saler som händer i Sverige... Först förstod jag inte alls..trodde att SD betydde Social Demokraterna....Men sen sa sa det klick... Det tycker jag var jättebra gjort! Sa rätt som helst!

    SvaraRadera