torsdag 30 december 2010

30:e december

Tänk att året nästan är slut! I morgon tror jag att jag ska göra en liten resumé över 2010. Jag får ta mig en ordentlig funderare. Vad hände 2010?

Idag vet jag i alla fall vad som har hänt! Jag har min vana troget slappat och njutit av ledigheten...

Vid lunchtid åkte sonen och jag och åt på IKEA. Det var fler än vi som hade kommit på den tanken om man säger så. När vi var mätta och belåtna och jag hade inhandlat ett paket servettter, gick vi till en affär som säljer datorer. Där köpte jag en mus till min dator. Det är lite bekvämare med en vanlig mus än den som finns på den bärbara. Har just fixat till den så att den passar mig dvs ändrat den till att bli vänsterhandsvänlig :-)

Nu lite senare på eftermiddagen har jag varit ute och gått en timma med Kristin. Vi gick utmed vattnet och filosoferade. Sedan tog vi oss en glass :-)
 Nu ska jag i väg och köpa ett par saker för vi ska ha lite folk här i kväll. Det blir Pa amb oli. Vilket direktöversatt från mallorkin betyder bröd med olja. På brödet gnussar man in tomat och sedan äter man god ost, skinka, paté, oliver etc till det. Det är gott och mysigt att sitta att plocka med.

Se hela bilden
Hittade en bild på nätet på just Pa amb oli

2 kommentarer:

  1. Älskar plockmat!! Mat man kan sitta länge och mysa med utan att bli stoppmätt. Trevligt!

    Här blev det macka med julskinka och stekt ägg - maken är fortfarande konvalescent efter förkylningen och ingen mat är kul.
    Imorgon ska vi ha gäster och då blir det rödspättafiléer med sparris och goda såsen med potatismossprits i ugnen - ovanpå det gratinerade havskräftor. Dessert - tobleronefondue med frukt och sedan vid midnatt champagne och snittar - med löjrom, laxröra och renskavsröra.
    F-n ta honom om han säger att det inte smakar!! :)
    Hur ser er nyårsafton ut?

    För många år sedan - i ett annat liv - firade vi ofta nyår på Gran Canaria, i Puerto Rico.
    jag minns att det var mycket oväsen och smällande och skrammel och partajande före klockan tolv men att det sedan blev alldeles tyst som om de tagit ut sig totalt i förväg.
    Vad gör man på Mallorca?

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också plockmat. Man kan sitta och mysa länge utan att vara rädd för att maten blir kall. :-)

    Men jag måste säga att din meny för morgondagen låter magnifik! När kan jag komma?! Hahaha!!!

    Vi firar in det nya året hemma. Det kommer vi väl att göra tills dess att sonen blir så gammal så att han börjar gå ut på Nyårsafton kan jag tro.

    Fick ett förslag på fläskfilé av Kristin idag. Tror att jag testar det.

    Vid tolvslaget äter man ju sedan 12 vindruvor (en druva på varje slag). Sedan brukar det bli massor med raketer över stan.

    Sedan börjar det nya året - härlig känsla!

    SvaraRadera