onsdag 22 december 2010

En magisk dag...

Den 22/12 varje år är det dragning i det spanska jullotteriet. Det är verkligen en STOR grej här.

De allra allra flesta har köpt åtminstone en lott. (De kostar 20€, så de är inte så billiga...)

På arbetsplatser köper man lotter tillsammans etc etc.

Sedan är det då dags för dragning. Den direktsänds i tv och radio och håller på i flera timmar. Om man jobbar sitter man och lyssnar på radion med sina nummer framför sig för att kunna se om man har vunnit. Det finns många många vinster och väldigt många människor vinner mycket pengar den här dagen.

Idag hade vi tur och vann en slant. Inte högsta vinsten, utan en liten vinst men ändå.. Roligt var det! Vi hade köpt lotten på en bar där vi äter ibland. Det betyder att jättemånga andra som vi känner därifrån också vann. Väldigt kul faktiskt!

Eftersom jag var bortrest i helgen och sedan var hemma och var sjuk så insåg jag igår att jag låg lite efter i mitt tidsschema när det gäller "saker-som-jag-ska-göra-före-jul". På den listan stod bl a IKEA.Tänkte till lite och insåg att jag ju kunde åka till IKEA på lunchen. Så det gjorde jag idag och handlade det jag behövde i form av svensk julmat och godis :-) sedan efter jobbet var det dags för den vanliga spanska mataffären. Oj va mycket folk! Helt normalt! Det är Julafton i övermorgon! Ho ho ho!

Nu har jag bara ett par julklappar kvar att köpa och det gör jag imorgon efter jobbet. Sedan på kvällen pyntar vi och klär granen och vips så är det jul!!! :-) Det blir perfekt! Jag läste häromdagen något som Ernst Kirchsteiger har sagt: "Julen är ingen tävling. Det är inte så att den som har mest tomtar vinner." Bra sagt Ernst!! Så nu taggar vi ner och tar det lite lugnt i stället för att stressa upp oss, ok??

Här kommer nu dagens favortijullåt. Den är lite typisk för mitt drag av "vi-får-inte-glömma-bort-hur-bra-vi har-det" Jag har ju en viss fallenhet för att vilja påpeka det i tid och otid.... :-)

Men så här i jultid, när vårt största bekymmer är hur vi ska hinna köpa allt som vi har tänkt att ge bort i julklapp och äta på julafton, då skadar det inte att sätta sig ner i ett par minuter och lyssna på detta.

Varsågod: här kommer Simon & Garfunkel.




4 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad glad jag är att du är på benen igen!!!
    Skönt!

    Nu är jag i Stockholm hos lilla barnbarnet så nu är lyckan total. Tänk tåget var bara två timnmar försenat. Jag skiter i om jag inte kan komma hem på söndag - nu är jag här! Ha.

    Ernst är klok - och mysig. Honom gillar vi!

    Hemma har jag ett radioprogram på vår närradiokanal. Jag spelade in julprogrammet i tisdags.
    Där finns ett litet meddelande till dig men du får inte adressen förrän på fredagkväll! :)

    Ha det gott så länge!
    Kram
    K

    SvaraRadera
  2. ........ och GRATTIS till vinsten, glömde jag ju!!!!

    SvaraRadera
  3. Men shit va spännande! Ett meddelande till mig på radion!!?! Det blir kul att höra!

    Ha det så JÄTTEBRA med barnbarnet! NJUUUUUT!

    SvaraRadera
  4. Av varenda sekund! :)

    SvaraRadera