onsdag 15 december 2010

Kallt!

Det sägs att det ska snöa här imorgon, alltså här nere i stan. Det är INTE vanligt kan jag säga.

Och nu när jag var ute med vovven så var det så kallt! Och alldeles svart på himlen. Så det skulle inte förvåna mig om det är vitt på backen i morgon bitti.

I måndags morse var jag ute och sprang men tisdag och onsdag har jag hoppat över träningen. Har vaknat båda dagarna av att det har spöregnat och det, det bjuder inte in till jogginrunda kan jag säga. :-)

Om en vecka är det jul! Och jag har inte gjort någonting än. Visserligen brukar jag vara ute lite i sista minuten men ja, även om vi har ganska "lugna" jular så är det ju lite som ska fixas. Man ska pynta, handla, köpa julklappar etc. Och helgen går bort för då ska jag ut på nåt kul...! Men det ska jag berätta mer om i morgon!

Ah, det ordnar sig! Det brukar det ju göra eller hur? :-)

3 kommentarer:

  1. HA! Sista julklappen inhandlades för två veckor sedan. Köttbullarna är stekta, skinkan ligger i frysen tillsammans med Jansson, kakorna är bakad..... förlåt kakorna är beställda, imorgon ska det pyntas och knäcken ska kokas på söndag.
    Bli inte förskräckt, det är bara liiite mat - bara stackars maken ska vara hemma för han jobbar i jul.

    Själv sätter jag mig på tåget till Stockholm på onsdag och sedan behöver jag bara göra roliga saker, baka pepparkakor, forma marsipankaniner - barnbarnet har dille på kaniner.
    Men med tanke på min icke existerande konstnärliga ådra kan det bli vad som helst - och barnet kan vara otroligt kritiskt.
    Förra julen var farmor finklädd i svart polo med små bollar på framsidan och sprillans nya tights. Framåt eftermiddagen tittar barnet eftertänksamt på sin farmor och säger - Farmor ska inte du åka till hotellet och klä om dig?

    I år har barnet - via Skype - fått välja vilken överdel farmor ska ha. Jag hade köpt två nya och han valde en storblommig blus - förmodligen var jag för dyster förra året :)

    Vill du hjälpa mig med en sak till.....?
    Vi är lite oense jag, mina tanter och deras spanska lexikon.

    När de slår upp strumpor i sina lexikon och hittar de antingen:calcetines (jag översätter med sockor), medias (jag översätter med knästrumpor eller stay ups) leotardos (jag översätter med tights) eller pantis (jag översätter med strumpbyxor)
    Vad är rätt?

    SvaraRadera
  2. Hej hej! Vilket roligt barnbarn du verkar ha! :-)

    Synd om maken som måste jobba under julen! Du lämnar väl lite knäck kvar åt honom!!

    När det gäller strumpfrågan så kan jag säga följande:

    Calcetines är som du säger vanliga strumpor/sockar

    Medias är det ord som man normalt använder för strumpbyxor. Pantis är också strumpbyxor men det ordet hör man inte ofta. Så medias är det vanligaste (i alla fall i mina kretsar :-))

    Leotardos är tjockare strumpbyxor typ "kalasbyxor"

    Och tights kallas för leggins

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack!
    Ha det gott du också!

    SvaraRadera