söndag 26 december 2010

Jag - en rojalistisk republikan?

Jag blir inte klok på mig själv!

Så här ligger det till: jag tycker att det är ganska förvånande att ett modernt demokratiskt land som Sverige är ett kungadöme. Som statsskick tycker jag att monarkin är SÅ förlegat. Detta att födas in i ett ämbete med de rättigheter och för den delen plikter som det innebär förefaller mig alltså ganska ologiskt i dagens samhälle.

MEN jag var verkligen oroväckande intresserad av bröllopet i somras. Satt som klistrad framför svt world. Dels vid konserten kvällen före (oj vad rörd jag blev på slutet!!) dels vid själva bröllopet. Och idag när jag (för första gången i mitt liv tror jag) såg kungens jultal då blev jag rörd igen!

Men vad är detta? Kan man vara republikan och rojalist på samma gång? Det verkar nästan så!! :-)

Och nu något helt annat:

Till den som tycker att jag verkar ha en något insöad musiksmak (operasångare, 70-talspop etc) så kan jag säga att jag inte är riktigt lika insöad som jag verkar :-)

I år har jag bl a upptäckt den här låten: Klicka här för att lyssna på Oskar och hans hit!

Måste visa en bild på en burk med tjusigt innehåll som jag köpte i Barcelona. Visst ser det precis ut som oliver? Men det är choklad....! Smarrigt!




Ett måste på bordet i vardagsrummet till jul är en fin chokladask. I år föll valet på den här. Den gjorde ingen besviken kan man säga!

Ojojoj vad jag behöver springa efter jul!!! :-)


Efter att ha firat jul i dagarna två med familjen så är det ikväll dags för bio- och restaurangbesök med Kristin. Återkommer om det.

Ha det gott!!

2 kommentarer:

  1. Du tar fel på rojalism och hemlängtan ;)

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja, kanske inte hemlängtan direkt men en typisk utlandssvensk patriotism. Det sägs ju att "det finns inget svenskare än en utlandssvensk". Så är det nog! :-)

    SvaraRadera