måndag 27 december 2010

På promenaden i Barcelona stad....

Här kommer äntligen den utlovade resumén över resan till Barcelona!

Jag tog en taxi till flygplatsen direkt från jobbet på fredag eftermiddag. Där träffade jag Kristin och vi påbörjade den korta flygresan från Palma till Barcelona. Det tar bara en halvtimma ungefär. Vi tog tunnelbanan till hotellet som visade sig vara helt ok! Fräscht och centralt och trevlig personal!

Vi bytte snabbt om och sedan promenerade vi till vår första anhalt. Jag älskar och gå i Barcelona fram emot kvällningen. Det strömmar folk åt alla håll, så mycket liv och rörelse!

Första stoppet var på vår favoritbar, den klassiska cocktailbaren Boadas. Det var trevligt men rökigt!!! Fr o m den 2/1 blir det förbjudet att röka på barer och restauranger här i Spanien. Så skönt det ska bli!!! Men Boadas är mysigt!



Efter besöket på Boadas tog vi metron till en tapasbar där vi åt mycket gott. Det var en typisk "kvartersbar". De är bäst! Jag är inte särskilt förtjust i sådana där moderna flashiga ställen. Jag gillar lite mer genuina ställen.

Kvällen avslutades på en irländsk bar som ligger granne med Sagrada Familia, dit vi kom i precis rätt ögonblick. Ett kanonbra band började spela och höll på i en och en halv timma utan paus. De spelade Beatles- Stones- och Elvislåtar och det var ett himla drag. Mycket bra!


Bandet heter Crawfish

Jag lyckades förhandla mig till att få sova till kvart tio dagen därpå. Frukosten serverades till 11 så det var ingen stress. Dessvärre blev jag bara mer och mer förkyld och Kristin tillhandahöll huvudvärkstabletter i brusform.

Efter frukost tog vi en promenad ner på stan. Vi gick på fina affärsgator och i saluhallen.

Kristin spanar in skaldjur

Av en ren slump hittade vi ett bra lunchställe. Kanongod mat, mysig atmosfär. Kan absolut rekommenderas. För 19 euro fick man förrätt, varmrätt och dessert, dryck, bröd och kaffe. Stället heter La Fonda. Om du vill se hur det ser ut kan du titta här.

På eftermiddagen promenerade vi till julmarknaden vid katedralen och sedan träffade vi Kristins fina dotter Johanna som bor i Barcelona sedan några år tillbaka. Vi tog en kaffe på Bar Zurich som ligger precis vid Plaza Catalunya.

Mor och dotter på Zurich

Efter en kort vilopaus på hotellet var det dags för att göra sig iordning för att gå ut igen.

Vi gick till ett av våra gamla favoritställen från förr. Det var sig precis likt när det gäller interiör men dessvärre var varken personlen eller maten något vidare. Vad som däremot var väldigt trevligt var att en liten kör tydligen var där och hade terminsavslutningsmiddag och de började spontant sjunga vid bordet. Mycket mysigt! De sjöng bl a en av mina julfavoriter Adeste Fideles.

Efter maten gick till Boadas och tog en drink och sedan satte vi oss i en taxi för att åka till ett ställe där det utlovades 80-talsmusik. Det stämde inte alls visade det sig så där blev vi inte långvariga. Jag snörvlade och hostade och vi åkte till hotellet.

På söndag efter frukost träffade vi Johanna igen och vi gick ner till ett stort köpcentra som de har byggt i hamnen. Där gick vi runt och köpte lite julklappar. Vi hittade en trevlig butik med bijouterier där vi köpte lite grann till oss själva.

På lunchen gick vi till en italiensk restaurang precis vid vattnet. Maten var jättegod och vi hade en trevlig stund!

Därefter gick vi en sista sväng upp på Ramblas och gatorna däromkring. Bl a till affären där jag köpte chokladpralinerna som ser ut som oliver (se gårdagens inlägg).



Ver imagen en tamaño completo
Finfin godisaffär

Sedan var det dags att åka till hotellet och hämta våra grejor och åka ut till flygplatsen.

Det var en snuvig men intensiv och rolig helg!

3 kommentarer:

  1. Så tradigt - som vi säger i Skåne - att du skulle bli förkyld just då. Men det verkar ju som om ni fick ut mesta möjliga av helgen i alla fall och hann med en hel massa. Det är roligt att se inifrån affärer och restauranger. Jag har varit i Barcelona en gång och då tänkte vi övernatta där för bilen var trasig men vi hamnade i ett så ruffigt område att min man fann för gott att försöka köra vidare. Skulle gärna komma dit och se mig omkring under trevligare omständigheter :).

    Är du fortfarande ledig? Ja, jag tänkte inte komma ha ha men jag tänkte eftersom du skrivit så tidigt idag.

    SvaraRadera
  2. Hej Karin! Ja jag är fortfarande ledig! Mmmm!!
    I dag har vi en sån där konstig dag när det är helg i Palma men inte i någon annan kommun på ön. Sådana är vi här! Dessutom har jag tagit semester resten av veckan så jag börjar inte jobba förrän den 3/1. Jippi!
    Jag är fortfarande inte helt återställd. Jag hostar ännu (även om det är betydligt bättre än för några dagar sedan) och det känns tungt i bröstet. Men det är så härligt att vara ledig!
    Hur var julen med barnbarnet???

    SvaraRadera
  3. Julen med barnbarnet var härlig. Vi fick fyra dagar med strålande sol och högt med snö - det var pulka, snölyktor, pepparkaksbak, julgodis och så massor av paket förstås.
    Juldagen och annandagen byggde jag så mycket LEGO att jag drömde om gula, röda, gröna och svarta bitar på natten.
    Igår gick tåget hem och konstigt nog var det i tid. Och redan längtar jag efter honom. Vänta bara ska du se......:)
    Jag är också ledig - ända till efter trettonhelgen. Det är superskönt.

    SvaraRadera