söndag 5 december 2010

En hektisk men trevlig lördag!

Stack ut på min runda halv nio på morgonen. Ojojoj, är inte det lite väl hurtigt?!

Sonen sov över hos en kompis och J jobbade så jag var ensam hemma igen :-)

Klockan tio var det dags för frukost och Melodikrysset. När jag växte upp löste vi alltid Melodikrysset hemma på lördagar. Det är en tradition som jag och min bror (som bor i Göteborg) har återupptagit. Vi löser krysset var och en på sitt håll och sedan ringer vi varandra och stämmer av. En trevlig vana! Och detta är möjligt tack vara internet. Vilken jäkla bra uppfinning!!! Livet har verkligen ändrat livet för oss som är utlandssvenskar och förresten för alla andra också.


I LIKE INTERNET!!!

Sedan tog jag min lilla bil och stack iväg till Jysk. Hade fått höra i veckan att de hade öppnat en affär i ett köpcentrum strax utanför Palma.

Där köpte jag två elektriska ljusstakar som bara kostade 5,95 € styck. Ljusmanschetterna var inte mycket att ha men med nya ljusmanschetter och lite röda sidenband kommer de att bli jättefina.

På vägen hem stannade jag till vid IKEA för att se vad de hade för julmat. Kom ut därifrån men en grön "kvast" att ha i hallen. Vi har ett litet hörn i hallen där jag gärna vill ha en grön växt men eftersom inget dagsljus kommer åt där så funkar inte det. Jag har försökt - de dör. Men nu blev det alltså en grön kvast i stället. Ganska fint, i alla fall bättre än ingenting.

Sista stoppet på vägen hem var Magatzem Verd. Det är en affär som säljer prydnadssaker och framförallt blommor, växter och träd. Där köpte jag en fin julstjärna och en hyacint.



Sedan var det dags att åka hem och ta en promenad med Happy.

På eftermiddagen tog jag bussen ner till centrum där jag hade bestämt träff med Kristin. Jag var lite tidigt ute så jag gick in på C&A och tittade lite. Eftersom jag inte var ute efter att köpa någonting sprang jag givetvis på en jättefin busarong. Den kostade bara 19€ så jag slog till.

Sedan kom Kristin och vi gick till Nespresso och köpte kapslar. Vi blev bjudna på kaffe och kaka. Mmm det var gott!

Sedan gick vi lite i affärer. När det blev mörkt tändes julbelysningen på gatorna och det var jättefint.

Varje år vid den här tiden är den en mässa i Palma som heter Baleart. Det är en mässa med hantverk/produkter från de baleariska öarna. Det är allt möjligt, tofflor, smycken, tvålar, tavlor och det bästa: mat - korvar, ostar, patéer, kex etc. Hittills har mässan varit i mässhallar men i år hålls den utomhus på calle Borne här i Palma. Så dit gick vi. Det var så mysigt!

När jag kom hem var sambon hemma. Vi gjorde lite nachos och satte oss i soffan för att slappa lite framför TVn. Vi var dock så trötta båda två så det tog inte lång tid förrän vi slockande.

En hektisk men rolig shoppingdag!

1 kommentar:

  1. Jisses vilken hektisk lördag....! Låter jättemysigt! Och somna i soffan är inget att säga om. Här är det snarare regel än undantag numera tycker jag.
    Förra veckan hade vi gäster och jag gäspade vid 21-tiden men de satt tappert kvar till midnatt och vi hade jättetrevligt. Sedan somnade jag som klubbad.

    Melodikrysset löser jag också alltid men fyra lördagar nu har jag varit upptagen pga jobb så det har inte blivit. När mamma levde ringde vi och jämförde ... nu får jag klara det själv men det är ju bra att veta att du också löser hihi!!
    Jag brukar få ta hjälp av google på de nyaste unga pojkarna för de sjunger alla likadant tycker jag :)

    Visa bild på denna gröna kvast - låter kul!

    Julmarknader är jättemysiga - mycket folk och trångt alltsomoftast men mysigt.

    I lördags hade jag mina elever här på scrapbooking hela dagen. på kvällen var jag och grannen på bio och såg filmen om Cornelis. Njaaaa! Fruktansvärt fragmentarisk och väldigt koncentrerad på alla hans problem. 2,5 apelsin - inte mer :)

    idag har vi som sagt varit ute på brunch - det blev inget bra.
    Maten var trist och lokalen tråkig.
    Inget vi kan rekommendera till ett 60-årskalas.
    Brunch för mig är amerikanska muffins, omelett, pannkakor och annat nytt och fräscht - smoothies, goda juicer osv.

    Här var det saft (det är alldeles sant - även om vi nu tog en öl), lax, rostbiff, ägg, prinskorv, köttbullar, kycklingspett, panpizza, stekt fläsk, stekt potatis och potatissallad. Stabbigt och flottigt och äckligt!!
    Det fanns våfflor men dem fick man grädda själv.......
    Ingen höjdare alls.

    Nu får vi tänka om!

    SvaraRadera