fredag 31 december 2010

Adiós 2010!

2010


 Det var året när:

-vi skulle åka till London den 6/1 och efter incheckningen fick veta att Londons flygplatser var stängda. Det var bara att åka hem igen....lite besvikna förstås.

-när jag för att trösta min besvikne son bokade en resa till Sverige i stället. I slutet av februari åkte vi och hälsade på vår fina vän Isabelle i Malmö. Vi hade jättetrevligt och åt underbart goda semlor. Så här såg det ut:



- när den finansiella krisen i Spanien bara blev värre och värre. Fem miljoner spanjorer är arbetslösa. Måtte det vända nu!

- när Spanien vann fotbolls-VM!!!


- när vi fick besök av trevliga släktingar från Sverige och av goa Isabelle

- när vi anmälde sonen till en intensivkurs i svenska på Sigtunaskolan och hade enorma förväntningar på den

- när nämnda kurs t o m var ännu bättre än våra höga förväntningar och gav sonen fantastiskt roliga upplevelser och minnen och jättefina vänner. De var 34 ungdomar från hela världen som bodde tillsammans i två veckor. Tänk er själva!

- när jag blev förälskad i Stockholm! Jag har alltid gillat Stockholm och jag har ju t o m bott där. Men i somras när vi var där - ja då blev jag helt betagen! Mitt projekt för framtiden är att kunna köpa en lägenhet i centrala Stockholm om så än bara en etta - för att ha ett litet eget krypin i Sverige.

- när vi semesterade i Sverige och bl a bodde på landet hos fina vännerna Ulla och Bosse i deras stuga.

- när jag började jogga och faktiskt tyckte om det! Det kommer jag att fortsätta med helt klart!

2010 - året då jag började blogga!

Ja, det har hänt mycket under året som gått. Förstås mycket mer än vad som står här. Det allra mesta har varit bra. Vi har haft hälsan och hur klyschigt det än kan låta så är det faktiskt SÅ viktigt.

Tack till er som har gått in och läst på bloggen. Ett speciellt varmt tack till Karin som har varit så flitig med att kommentera!! Vad roligt det har varit!

Ikväll ska vi äta gott och fira in det nya året. Sedan spelar vi säkert den här höjdaren!
Det är en spansk låt med megagruppen Mecano som handlar just om nyårsfirandet, om hur man tänker på året som har gått, om att en del inte finns med längre, att nya kommer till och om att alla spanjorer för en gångs skull gör någonting samtidigt! :-) Jag förstår att den inte säger så mycket för den som inte förstår spanska men den är en del av mitt Nyårsfirande så därför vill jag gärna ta med den.

GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!!!





6 kommentarer:

  1. Tack det samma! Vad rörd jag blev. Jag återkommer med min nyårskrönika imorgon. Nu kommer gästerna.
    Jag önskar dig och din familj ett fantastiskt fint 2011
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. God fortsättning - hoppas ni hade en mysig kväll!

    Årskrönika var inte lätt men här kommer den
    2010 var året då jag
    - jobbade väldigt mycket med fritidsgårdar och glada livliga barn, vilket var givande och kul men också tröttsamt. Gud vad det surrade i huvudet ibland.
    - hade varit tillsammans med min man i tio mysiga år.
    - slapp åka till svärmor i Norrland :)
    - fick besök av svärmor här - trots hennnes skröplighet och ålder - och det var jättemysigt och blev mycket billigare ;)
    - åkte på semester med goda vänner till mitt älskade Prag.
    - föll av tåget i Stockholm och det var väl årets största trauma.
    - tog upp mitt bloggande igen.
    - träffade nya vänner tack vare mitt scrappande och mitt bloggande.

    Och har du vägarna förbi nästa gång du är i Sverige så..... välkommen in. Här finns gästrum!

    2011 började med töväder och strålande sol. Gårdagen blev lyckad på alla vis och jag lagade rikligt så jag slipper tänka på mat idag. Ska bara SLAPPA!

    SvaraRadera
  3. OH Jag glömde det viktigaste av alltihop - 2010 var året jag for med barnbarnet till LEGO-land! DET var en höjdare! :)

    SvaraRadera
  4. Tack Karin! Va kul att få ta del av ditt 2010! Men det där med att ha ramlat av tåget lät ju förskräckligt! Vad var det som hände???

    Och du, det vore jättekul att ses över en fika eller nåt om våra vägar korsas under 2011!!

    SvaraRadera
  5. Det VAR förskräckligt och kunde slutat riktigt illa men ändade bara med ett gigantiskt blåmärke. Jag for till barnbarnet i Stockholm. Jag satt i sista vagnen och tåget stannade inte ända framme vid Centralen vilket medförde att min vagn hamnade i en svag sväng, vilket i sin tur medförde att det blev ett gap mellan vagn och perrong.
    Jag är inte världens vigaste och livrädd för allt som är högt så jag tvekade ett par sekunder när jag skulle av men eftersom det fanns folk bakom mig så steg jag ner på nästa trappsteg med båda fötterna, vände mig om för att ta väskan och föll handlöst ner på spåret mellan vagn och perrong.
    I vänster hand hade jag en bag och den landade först på perrongen vilket gjorde att jag inte bröt armarna av mig men jag landade med höften mot den vassa perrongkanten och det blåmärket var inte vackert.
    Traumat var att stå där på spåret nedanför tåget - jag har tänkt tusen tankar efter det.
    Två starka killar hivade upp mig på perrongen, jag samlade ihop mig, SJ:s personal kom i efterhand och så kom min son och hans familj och de blev ju bestörta att det hade hänt och anklagade sig för att om de hade varit där i tid så hade det inte hänt men jag säger att om tågpersonalen varnat innan avstigning så hade jag gått av i en annan vagn.
    Men SJ har inte på något sätt ersatt mig - de menar att de hade kunnat ersätta mig om jag hade behövt läkare och därmed är det alltså legitimt att falla av tåg så länge man inte skadar sig livshotande och måste fara till sjukhus.
    Jag hade i och för sig kunnat sätta mig på akuten på något sjukhus i Stockholm och väntat på läkare och sedan på röntgen - men då hade den helgen gått till det.

    Så gissa om jag var rädd nu när jag for ensam till Stockholm igen med paket och väskor.
    Barnen hann inte till min vagn i tid nu heller eftersom de bytte spår på tavlan fem gånger.
    Nästa gång flyger jag!

    SvaraRadera
  6. När jag fick länken (vet - det var ett tag sedan...) blev jag jätteglad och lovade mig själv att bli en trogen läsare. Vad hände? Glömde jag? Jag?? Skäms på mig, men nu är jag med! Är du med på FB månne?
    Lägenhet i Sthlm - jo det vore toppen. Kostar dessvärre som ett hus i Borås så för oss är det uteslutet. Hoppas på dig! :-) När du inte är där kan du kanske hyra ut? ;-) Stor kram och Gott Nytt! Karin (Öfverberg då får tilläggas kanske)

    SvaraRadera