onsdag 9 februari 2011

Vad heter det "egenklien"?

Jag tycker det är roligt och spännande med språk, dialekter och vårt sätt att uttrycka oss.

Det är inte så att jag är språkpolis men visst händer det att jag lägger märke till när någon säger något som klingar lite konstigt i mina öron. Däremot är jag inte typen som rättar folk. För DET är trist tycker jag.

Har ni tänkt på att det är väldigt många människor som inte säger "egentligen"? De säger "egenklien" istället.  Och bor de runt Göteborg så säger de "igenklien".

Här i Spanien så är det många som säger piksa istället för pizza. Låter lite skumt... :)

Det gör mig ingenting att de säger så, egentligen :), men jag har bara funderat på att det är så.

Jag slog upp ordet "egenklien" på Google. Och döm om min förvåning när jag såg att det till och med finns en grupp på Facebook som heter:

"Det heter inte "egenklien, "ordenkligt" eller "änklien"".

Jag ska inte gå med i gruppen, men det var lite festligt att se att det finns människor som verkligen engagerar sig i detta!

Men nu kom jag på en sak som jag retar mig lite på, och det är alla särskrivningar som man ser överallt nuförtiden. Typ : Halv akustisk gitarr Hur ser en sådan ut, frågar sig vän av ordning!!

Vill man ha sig ett gott skratt så kan man gå in på http://www.avigsidan.com/ där kan man läsa roliga syftningsfel, särskrivningar etc. Kolla i deras innehållsförteckning så hittar ni många roliga grejer.

För övrigt brukar jag fundera på hur jättesvårt det måste vara att lära sig svenska! I svenskan finns många ord som stavas precis likadant men betonas olika beroende på vilken innebörd ordet ska ha.

Jag menar, ordet "tomten" till exempel kan ju betyda helt olika saker. Det är en jäkla skillnad på

Nu kommer tomten! och

Han eldar på tomten.

Eller tänk på vilka olika saker "stöta på" kan betyda!

Det är inte samma sak att säga:

Jag stötte PÅ honom.

som att säga

Jag STÖTTE på honom.

Hur ska man kunna lära sig det? Det verkar bökigt! Tur att man fick svenskan gratis!! :)

Visst är det ganska spännande med språk egenklien! :)

Ha en bra kväll!

2 kommentarer:

  1. AH!!!! Mitt favoritämne! JAG är språkpolis! Jag blir tokig på "egengklien", "ta tillvara på" och "interjuva". Till och med journalister säger interjuva.
    Det heter heller inte "åtminstonde"
    Jag ska genast gå med i denna grupp! :)

    SvaraRadera
  2. Haha ja just det, interjuva! Det hör man oroväckande ofta!! :)

    SvaraRadera