söndag 3 april 2011

Visit på båten

Idag var vi och hälsade på Deisy. Det är vår båt som vi köpte för snart två år sedan. Vi, äkta landkrabbor, fick nys om en "billig" båt. Slog till och blev plötsligt båtägare.

Sommaren för två år sedan gick vi och tog spansk skepparexamen för båtar upp till 12 meter. En helt ny värld för oss. Vad man lärde sig!

Bor man som vi gör på en ö i Medelhavet så är det ju ganska trist att inte ha någon relation till havet så att säga. Att sonen ofta var ute på sjön med kompisar som hade båt och verkligen gillade det gjorde nog sitt till när det gällde vårt båtköp.

Det sägs att en båtägare är lycklig två gånger: den dagen han köper sin båt och den dagen han säljer den... Ett tag var jag övertygad om att det stämde....

För som det har strulat!!! Få är de gånger som vi varit ute med båten utan att något har gått sönder...Vår båt har två motorer (Volvo!) och när inte den ena har varit sönder så har det varit den andra... Men nu verkar det som om vi ser ett slut på eländet. Om allt går som det ska så ska det funka nästa vecka. Då blir det till att ta en dag och städa hela skutan för att göra den riktigt fin. Vi har just köpt en ny flagga till den  :)

För det måste jag säga, när det funkar, solen skiner och man ligger och guppar lite smått och man ser alldeles kristallklart vatten runt om kring sig: då är det underbart!!!


Ljuvligt!

2 kommentarer:

  1. Ha ha!!! En båt ska vara i storlek med en färja, ha kapten och styrman - i uniform - och maskinist.Så ska den ha livbåtar och livvästar och så ska den helst inte gå längre från kusten än att jag kan se land från relingen.
    Ska det tvunget varas på sjön så ska det vara mitt i sommaren när det finns garanti för att det inte blir storm och så ska det finnas god mat, serverad av personal vid bord med vita dukar.
    Härav kan man utläsa att jag ICKE är någon vatten människa och för att ytterligare bevisa detta kan jag berätta att jag - trots att jag bott vid havet i hela mitt liv - INTE kan simma.
    Men jag hoppas verkligen att ni får en skön sommar på båten och att allt ska fungera, inte minst den nya flaggan :)
    Ett PS från Moster Karin:Glöm inte flytvästarna!

    SvaraRadera
  2. Du är ingen sjöbjörn så förstår jag! :)

    Ska tänka på det där med flytvästar och flaggan kommer att bli SÅ fin!!

    SvaraRadera