söndag 2 januari 2011

Sista dagen på semestern!

I morgon är det dags att gå och jobba igen. Det har varit UNDERBART att vara eldig. Hahaha jag menar ledig förstås! :-) Så det kan bli!

Det är som någon sa till mig häromdagen, det är för att man har ett jobb som man uppskattar semestern så, annars hade det ju varit ganska meningslöst att bara vara ledig jämt. Kanske.

Jag har i alla fall haft suveräna nio lediga dagar. Sovit länge, varit på stan och fikat med goda vänner, promenerat (dock inte så mycket som jag hade tänkt mig...), varit på bio, myst hemma med familjen osv. Av sonen har jag inte sett så mycket på dagarna. Han fick en ny longboard i julklapp och är ute hela dagarna med sina kompisar och åker. Han är lycklig!

Igår kväll var jag på bio med Kristin. Vi såg den spanska filmen Biutiful. Ojojoj det var svart vill jag säga. Deprimerande miljöer (Barcelonas slumkvarter), disfunktionella familjer, kinesiska svartarbetare som sov i rader på kartonger i kalla källare och utnyttjades i hemliga fabriker. Och en ensamstående pappa som mitt i allt detta försöker uppfostra och ge sina barn en hyfsad tillvaro. Han är dessutom döende. Ja ni hör ju. Här snackar vi inte feel good. Det här är eländes elände. Det var en bra och tänkvärd film, man var helt slut när man kom ut efter 2,5 timma. Huvudrollen spelas av Javier Barem som är en fantastisk skådis. Tycker jag. Jag vet inte om han är känd i Sverige, men han har ju vunnit en Oscar så namnet kanske låter bekant. Förutom att vara en bra skådis så verkar han vara en sympatisk person och han har ett starkt socialt engagemang.

Se hela bilden
Javier Bardem

När jag var och köpte tidningen idag i vår lilla pappershandel här intill så kunde man köpa filmen Billy Elliot för 1 euro, så det gjorde jag. Jag har aldrig sett den men jag har hört att den ska vara bra. Ska bli spännande att se.

Till sist vill jag berätta att från och med idag 2/1/2011 är det förbjudet att röka på barer och restauranger här i Spanien. Yes!!!

2 kommentarer:

  1. den filmen har jag oxå sett....vet inte riktigt vad man ska säga.

    jag har läst ut alla böckerna nu. så hojta till när du har en stund ledig nån helg så kommer jag ner och återlämmnar dem. och kankse har du nån ny ;)
    God fortsättning och många kramar

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte vara otrevlig på något sätt men det finns de som är lediga denna vecka också........ :)

    SvaraRadera