torsdag 27 januari 2011

Spain is different!!

Så är det bara!



Jag brukar aldrig gnälla över saker och ting här för jag trivs så bra och tycker att det är ett härligt land att bo i med härliga männsikor MEN ibland blir det bara lite för mycket. De är mästare på byråkrati!

I morse skulle jag sälja min bil och skriva över den på köparen, så vi träffades vid myndigheten där man gör sånt.

Det gick bra ända tills damen i luckan sa:

-Här står det att det finns en skuld på bilen.

-Va? Det var ju sex år sedan jag gjorde slutbetalningen!

-Ja men då måste ni presentera ett papper som visar det. Ta kontakt med banken eller finansieringsbolaget som lånade ut pengarna. Och sedan när ni har det pappret så ska ni presentera det på Registro de Bienes Muebles. Och SEDAN kan ni komma hit igen.

Där står man med förvånad blick och undrar om man förstår det man nyss hört. Och bredvid mig står två människor som var jätteglada för att de skulle köpa bil. De hade t o m redan betalt mig.

Jag ringde till finansieringsbolaget medan vi var kvar på "Transportstyrelsen". Där fick jag veta att det skulle ta TIO dagar att få det brev som jag behöver från dem. - Men om ni vill kan vi skicka de urgente med bud. Då tar det 2-3 dagar om ni betalar budet.
-Ja tack!!

Sedan ringde jag till "registro". -Ja det tar tio dagar från det vi får brevet tills vi kan avisera Transportstyrelsen.

Men vad ÄR det här! Ska det ta nästan TRE veckor att få detta fixat!? Man blir rätt trött!

Men men, det är bara att le och be dem göra det så snabbt det går. Och ta det som det är. För vad mer kan man göra?

För trots allt:



Och här kommer en klämmig sång.

2 kommentarer:

  1. Shit det hjälpte inte med hejiga tillrop, hållna tummar och positiva tankar!
    Sorry - men jag gjorde mitt bästa.:)
    Hur reagerade köparna - tog de tillbaka sina pengar?

    SvaraRadera
  2. Tack Karin! Dina hållna tummar och positiva tankar gjorde att köparna inte tappade humöret utan var mycket förstående. Tack snälla!

    Jag lämnade tillbaka pengarna och rev köpekontraktet. Tänkte att det är bäst att ta det hela från början igen nästa gång. :-)

    SvaraRadera