söndag 16 januari 2011

Underbart väder!

Idag var vi ute och gick alla tre på strandpromenaden. Solen sken och det var kanske 16 grader eller så. Underbart!


Katedralen ligger liksom och håller ett vakande öga över staden.

Det är så mycket folk i rörelse längs Paseo Marítimo sådana här dagar. Alla åldrar. Folk cyklar, åker skateboard, rullskridskor eller helt enkelt flanerar.  Ofta träffar på någon som man känner.

Happy var också med förresten!


Happy och jag.


Det blev en promenad på en och halv timma ungefär, sedan åkte vi hem med Happy och vidare till en bar där vi åt lunch.

Så här kan en typisk spansk helgmeny se ut:


Nu är vi hemma igen. Mätta och lite pömsiga... Dags för lite siesta zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

4 kommentarer:

  1. Lite nyfikna frågor apropå siesta:
    1. Hur dags börjar arbetsdagen?
    2. Hur dags slutar den?
    3. Har ni siesta?
    4. Vad åt ni? :) (älskar spansk mat)
    5. Vad kostar en sådan tre rätters meny som den på menyn på bilden?

    Jag har inte varit i Spanien sedan 1994 så jag är ur banan.....

    och lilla trasselsudden - gulle.... Hon ser ut ungefär som om: Blir jag bra såhär?

    Underbart väder ni har - här har snön nästan smält bort.Fast den kommer nog i ett par omgångar till, tro inget annat! Det har regnat precis hela helgen och jag har tagit bort julen. Bara granen kvar och den åker ikväll. Den 26 fyller maken 60 och då kommer hans bror och svägerska från Norge hit. Fatta vad jag ska städa nästa helg.....:)

    SvaraRadera
  2. Här kommer lite svar på dina frågor Karin:

    Siesta - en suverän uppfinning tycker många.

    Jag ska säga att jag i stort sett aldrig sover siesta. Min sambo gör det dock gärna på helgerna.

    På veckorna jobbar jag ungefär 9 till 6 (har lite flexibla arbetstider) men det finns ju fortfarande många arbetsplatser som jobbar 9-13 och 17-20 eller nåt sånt och då kan man ju sova mitt på dagen. Själv tycker jag att sådana arbetstider är helkass, så jag är glad att ha lite mer normala (med svenska mått mätt). Min sambo har ett eget företag så han arbetar i stort sett jämnt men det är en annan historia... :)

    Vi åt lite olika saker... sonen åt räkcocktail till förrätt för det är en av hans favoriter. (Hans absoluta favoriträtt är stuvade makaroner som hans mormor gjorde åt honom. Jag har inte lyckats komma upp i hennes klass men han tycker att min är ok. :) )

    Jag åt paella till förrätt, fläskfilé till huvudrätt och färsk ananas till efterrätt.

    Min sambo och hans dotter åt förutom paellan lamm. Det såg väldigt gott ut. Och sedan åt de Ensaimada till efterrätt. Det är ett typiskt mallorkinskt bakverk (som jag inte är så förtjust i).

    Menyn kostar 13€ om man vill ha tre rätter (då ingår bröd och husets vin). Om man vill ha två rätter är priset 10€. På vardagarna är det nog ett par euro billigare. Priserna har gått upp mycket här i Spanien och Mallorca är ganska dyrt. Speciellt sedan vi fick euron märks stor skillnad.

    SvaraRadera
  3. Tack för alla svar :)

    Skönt med någorlunda normal arbetstid - annars har ju kvällen också gått när man kommer hem.

    Jag vet vad jag aldrig ska baka - ensaimada - det var då ett snoe att få till sådana.
    Googlade och fick fram vackra bilder - MEN så mycket jäsande och grejande. Ser gott ut dock....
    Det var det jag hade på känn att den tid är förbi när man kunde äta en tre-rätters meny med vin för 50 kronor...... Jag sa ju att det gått några år sedan jag var i Spanien :)

    Önskar dig en fantastisk ny vecka med många TREVLIGA överraskningar!

    SvaraRadera
  4. Tack! Ha en toppenvecka du också ;-)

    SvaraRadera