torsdag 10 mars 2011

Behöver lite lingvistisk hjälp!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med det svenska språket.

Språk utvecklas och förändras och på de 18 år som jag har bott utomlands så har det tillkommit ord och uttryck. Ibland får jag fråga vad saker och ting betyder. Jag tänker på dissa, pimpa osv.

Men vad jag skulle vilja få hjälp med idag gäller det skrivna språket: "de" och "dem". Jag hör till den generationen som fick lära sig att skriva de och dem men nu ser man väldigt ofta "dom" i skrift. Är det vedertaget numera i Sveriga att skriva "dom"? Jag vill ju liksom inte framstå som en stenålderskvinna!! :))

Och hur är det med skall? Skriver man "ska" nu förtiden?

"Mig" och "dig"? Hur är det med det? Skriver alla "mej" och "dej" nuförtiden?

För övrigt kan jag berätta att jag är glad över att jag den här veckan ha haft läsare från flera utomeuropeiska  länder bland annat Singapore, Kanada, USA och Indien! Så roligt!

En varm hälsning till alla läsare! Känn er välkomna att skriva i kommentarfältet. Det går jättebra att vara anonym! :)

2 kommentarer:

  1. Här kan man få svar på allt man undrar över i dessa frågor www.sprakradet.se.
    Dit kan man också maila egna frågor!

    Jag skriver ska och lär ut ska men de andra orden använder åtminstone JAG bara i talspråk.
    Idag är vissa lärare så glada om bara barnen skriver så de bryr sig inte om hur. Därav kanske denna förflackning/modernisering - stryk det som ej önskas ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för hjälpen!

    Jag skulle kunna tro att en del är osäkra på när det ska vara de och när det ska vara dem - då blir dom väldigt praktiskt.

    Skrämmande det du skriver att lärare är så glada om barnen bara skriver. Men det förvånar mig inte. Men skrämmande är det. Svenska skolan var på väg utför redan på min tid och det lär väl inte ha blivit bättre.... :)

    SvaraRadera