lördag 26 mars 2011

Underbara lördag!

Fy farao vad jag mår bra när det är lördag!!!

Hade tänkt att jag skulle sova länge för jag var vansinnigt trött i går kväll men jag vaknade halv tio. Min vanlig tid med andra ord. :)

Solen sken och efter Melodikryss och lite pyssel här hemma så tog jag bilen ner till strandpromenaden där jag sprang 4 kilometer. Vilken härlig känsla efteråt!

Daniel kom hem och åt sedan gjorde han sig i ordning och åkte därefter iväg på födelsedagskalas. Han kommer inte hem förrän i morgon.

På eftermiddagen åkte jag ner på stan för att träffa Kristin. Vi gick och tittade lite i affärerna i centrum. Jag sa, vi går dit du vill. Jag ska i alla fall inte köpa något. Ha! När vi sedan gick in på HM så hittade jag två skjortor och en t-shirt. Så gick det med beslutet att inte handla!! Hon hittade också fina saker och när vi var trötta på shoppingen så gick vi och fikade.

När jag var på väg hem så ringde min sambo. Han var på El Corte Inglés (Palmas fina varuhus). Så jag styde kosan dit istället och vi gick en liten sväng där.

Sedan var vi och veckohandlade och avslutade med ett besök på Taverna de Paco, en bar som bjuder på tapas för varje glas man tar.

Nu sitter vi och softar framför TVn. En härlig dag är det!!

5 kommentarer:

  1. HM! Tapas - det mysigaste som finns..... Vad kan jag sätta upp mot det? Vi hade norska fiskekaker - min man äter bara fisk om det är 125% garanterat benfritt - med smält smör, potatis och morötter.
    OK det var hyfsat gott men jag kunde gett ganska mycket för lite tapas just nu.
    Snart snart har jag födelsedag - tror jag ska lägga ut en liten rev om tapasrestaurang ...

    Hur gick utflykten till Barcelona?

    SvaraRadera
  2. 125% benfritt haha!!

    Det låter som en god idé att gå på tapasrestaurang på födelsedagen! När är den då?

    Utflykten till Barcelona gick jättebra! Men de var rätt trötta när de kom.... inte så konstigt!

    SvaraRadera
  3. Den 18:de april! Han nappade faktiskt - hoppas nu bara de har öppet på en söndag för vi får ju gå ut då.

    Får jag fråga angående skolan - du sa att det är en katolsk skola. Är lärarna nunnor eller hur kommer det katolska in. Måste man vara katolik för att gå där?

    SvaraRadera
  4. Va kul! Då får du berätta sedan hur ni hade det! Visst får du fråga om skolan! Det är en katolsk privatskola. Alla lärare är dock "riktiga" lärare. Inga nunnor!! Rektorn är däremot katolsk präst. Skolan har en egen liten kyrka där det firas mässa med jämna mellanrum och där barnen kan konfirmeras. I undervisningen lägger man stor vikt vid att lära barnen medmänsklighet och att visa respekt för andra människor. Man har ofta insamlingar, dels av pengar till en skola i sydamerika dels med matbasvaror till behövande familjer här på ön. Det är en stor skola med ca 1600 elever från 3 till 18 år. Ja, det finns t o m dagisverksamhet nu så det finns ännu mindre barn. Alla barn är välkomna oberoende av religion eller nationalitet. Vi är väldigt nöjda med skolan och den ligger på 33:e plats bland de 100 bästa skolorna i Spanien. Varför vill man ha sitt barn i en privatskola? Vi tänkte så här: när man är på jobbet så vill man ju ha en så bra och trevlig arbetsplats som möjligt. Vi ville därför ge honom möjlighet att gå i en skola med bra installationer som dessutom ger barnen en god uppfostran och sunda värderingar. En sådan sak som mobbing t ex existerar i stort sett inte på skolan. Dessutom studerar de på både katalan, spanska och engelska. Vilket är en enorm fördel. På många skolor läser man endast på katalan.

    SvaraRadera
  5. Det låter jättebra. Många skolor här är förfärliga idag med mobbing av både lärare och elever. Jag är så glad att jag inte längre arbetar där.
    Ibland jobbar jag med barn i vår verksamhet och de har med sig vanor som får mig att rysa - gapar och skriker och använder ord som en 8-10-åring inte ens borde veta vad de betyder - än mindre använda till sina kamrater.

    Sen vet jag inte om pedagogiken i privatskolorna här är den bästa - det är väldigt mycket "ta ansvar för ditt inlärande själv" och alla barn klarar inte det.

    Det måste vara en enorm fördel att få så många språk som Daniel får - spanskan som han kommer långt med en dag, engelska på ett tidigt stadium och så svenska hemma. Det är ju en fantastisk chans. Talar din sambo lite svenska?

    SvaraRadera