torsdag 11 november 2010

Historienörd?

Jag har alltid tyckt att det är ganska kul med historia. Och vissa datum har etsat sig fast i minnet. Så imorse när jag ändrade datumet på kalendern som vi har i köket så var min första tanke: 11/11! Då tog första världskriget slut 1918! Sån är jag :-) Lite knäppt kanske! Men så är det!

Imorgon är det 12/11, då har jag ingen aning om vad som hände. Haha!



Den här "kalendern" eller vad man ska kalla det köpte jag när jag var 12 år ungefär. Den har hängt med mig sedan dess! Den är gjord i trä och inuti är det pappersrullar med veckodag, datum och månad. Så varje dag får man rulla fram rätt veckodag och datum. Otroligt att den fortfarande är hel!

Var ute och tränade i morse och det gick riktigt bra.

Imorgon ska jag springa 15 minuter. Det blir spännande!! Bäst att ladda MP3spelaren nu så att jag inte blir utan musik mitt i träningspasset!

I morgon kommer en rapport om huruvida jag klarade av att springa 15 minuter i sträck.

Hasta mañana!

9 kommentarer:

  1. Kristin sa: Du är en riktig Bloggare och Joggare! Lycka till i morgon - Det gar säkert bra!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tänk hur det blir nästa år denna dag 111111....

    Jag tror det kommer att gå som en dans imorgon och jag ser verkligen fram emot att höra allt om detta.

    Roligt i mp3 är På minuten - det brukar jag ha på långa tågresor. Fast det går kanske inte så bra att springa till.....

    Här kommer lite värdelöst vetande om 12 november
    * 954 – Lothar kröns till kung av västfrankiska riket.
    * 1139 – Magnus den blinde, som är den ene av Norges tre kungar, stupar under inbördesstriderna om makten i slaget vid Holmengrå nära Strömstad. Därmed återstår för tillfället bröderna Sigurd Munn och Inge Krokrygg som samregerande norska kungar.
    * 1202 – När den danske kungen Knut VI dör efterträds han som kung av Danmark av sin bror Valdemar.
    * 1425 – Benedictus XIV utses till motpåve.
    * 1917 – Oktoberrevolutionen utbryter i Moskva.
    * 1918 – Österrike förklaras som självständig stat.
    * 1927 – Leon Trotskij utesluts ur det kommunistiska partiet varigenom Josef Stalin får full makt över partiet.
    * 1942 – De allierade erövrar Tobruk i Libyen.
    * 1944 – Det tyska slagskeppet Tirpitz sänks i Norge vid ett precisionsanfall av RAF.
    * 1948 – Tokyoprocessen avslutas med att domsluten meddelas, varvid sju av de åtalade döms till döden genom hängning.
    * 1968 – Brezjnevdoktrinen presenteras.
    * 1976 – Det franska rockbandet Téléphone bildas.
    * 1981 – Rymdfärjan Columbia lyfter för andra gången och blir därmed den första rymdfarkost som återanvänds.
    * 1987 – Sveriges regering höjer belöningen för uppklarandet av Palmemordet till 50 miljoner kronor.
    * 2001 – Talibanregimen störtas i Afghanistan då Norra Alliansens trupper intar Kabul.
    * 2004 – Svea hovrätt dömer i Knutbyrättegången Helge Fossmo till livstids fängelse.

    Välj vad du vill...........:)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Ursäkta om det ser märkligt ut men av någon anledning kom allt två ggr. ???

    SvaraRadera
  6. Tack Kristin och Karin för att ni tror på mig! Ert stöd är viktigt!

    Karin, vad i all sin dar är en scraphelg? Det där måste vara ett av de nya orden som jag inte har koll på...

    Kan man ladda ner radioprogram i mp3spelaren? Eller lyssnar du på radion i mp3spelaren? Pls kasta lite ljus över detta åt mig :-)

    SvaraRadera
  7. Du kan ladda ner radioprogram från www.sverigesradio.se Om du går in på P1 och klickar på PÅ MINUTEN på den plats där programmen står i alfabetisk ordning så finns där direktiv hur du ska göra. Spanarna som är ett annat trevligt program går också att ladda ner mfl.

    SvaraRadera
  8. En scraphelg är en helg då tokiga tjejer sitter tillsammans och pysslar med scrapbooking - vi gör fotoalbum. Det är supermysigt och avkopplande och allmänt jättetrevligt

    SvaraRadera
  9. Ok!

    Tack för informationen! :-) Tänk vad man lär sig varje dag...!

    SvaraRadera