torsdag 4 november 2010

Tänk vad vi har det bra!

Jag är lite jobbig med det, jag vet det, men jag påpekar ofta hur BRA jag tycker att vi har det. Vi som har tak över huvudet, mat för dagen, familj, vänner och sjukvård.

Det är väldigt väldigt många människor i världen som INTE har det så.

Vi har inte fötts in i välfärdssamhället för att vi har förtjänat det, vi har fötts här för att vi hade en sån jäkla TUR!

1977 när  jag var 14 år var jag på språkresa i England. På en station i London såg jag utslagna människor i trasor som gick och letade fimpar för att få ihop till en ny cigarett. Jag som kom från ett litet idylliskt svenskt villasamhälle hade aldrig sett något liknande och jag blev helt chockad.

Jag har lite svårt för människor som har för vana att  klaga på det mesta och som går och är avundsjuka på andra mest hela tiden.Visst, det är klart att man ska få klaga lite ibland. Man går ju inte och är nöjd och glad hela tiden men jag har rätt svårt för gnällspikar.

För några år sedan satt  jag och pratade med en dåvarande arbetskamrat och då sa jag (igen) tänk vad bra vi har det! Då tittade hon avmätt på mig och sa "Du, det finns många som har det MYCKET bättre!" Jag tror inte att jag har kommit över det riktigt än! :-)

Här kommer en av mina favoritlåtar. Tillägnas alla gnällspikar! Men också alla som gillar bra musik. Lyssna gärna på texten och tänk på den nästa gång när du tycker att vardagen är för jäkla jobbig! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=UDT1sx1yePM&feature=list_related&a=GxdCwVVULXfgm1Y_B_So3XxRqtK9iW3D&list=ML&playnext=1

4 kommentarer:

  1. Kristin sa; Det stämmer - vi har det verkligen bra. Idag börjar jag med mina 3-dagars veckor... Var till A-kassan. fikade med mina arbetskamrater och gick en runda i Palma. Det var sa jättefint och solen sken!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Det låter som om du har haft en helt ok dag! :-)

    SvaraRadera
  3. Den låten är bara så himla bra och varje gång jag hör den så tänker jag på precis det du säger. Vi är privilegierade som har kläder på kroppen, mat för dagen och som kan välja - vi har mycket att vara tacksamma för!

    SvaraRadera
  4. Ja, den är verkligen kanonbra! Jag hade en mailkontakt med Ralph Mctell för några år sedan. Jag berättade för honom hur jättebra och viktig jag tycker att den här låten är. Han var mycket vänlig och skrev bl a att den har överskuggat allt annat han har skrivit och sjungit men att han var mycket stolt över att folk tycker så mycket om den.

    SvaraRadera